800 jaar Wissekerke - Cor Brouwer

Cor Brouwer zocht in het archief van de voormalige gemeente 's-Heer Arendskerke naar gegevens over twee in de oorlog verwoeste boerderijen in Wissekerke. Die informatie is bedoeld voor een lezing die ter gelegenheid van het 800-jarig bestaan van het dorp gehouden zal worden op Open Monumentendag.

Groot feest

Het jubileum wordt op die dag gehouden omdat er dan bij meubel- en rijtuigstoffeerderij Brouwer ('s-Heer Hendrikskinderen) al van alles te doen is en het een beetje moeilijk is om een groot feest te organiseren voor een dorp van slechts vijfendertig zielen.

Er komt een uitgebreid programma, met muziek door Brassband Excelsior uit 's-Heer Arendskerke. Het rijtuigenmuseum van Brouwer is (zoals altijd op Open Monumentendag) te bezichtigen, er kunnen tochtjes met een paard en wagen gemaakt worden, en wethouder Loes Meeuwisse en de burgemeester worden respectievelijk in een Engelse limousine uit 1935 en een Landauer opgehaald om het officiële moment luister bij te zetten. Burgemeester René Verhulst zal daarbij een lezing houden over de geschiedenis van Wissekerke.

Gemeentelijke herindelingen

Voor die lezing zocht Brouwer nu nog naar extra bouwstenen. Veel voorwerk werd al verricht door een team dat de geschiedenis van Wissekerke onderzoekt. Behalve Brouwer maken Pim Hubregtse, Ad Beenhakker en de ambachtsvrouwe mevrouw Egter van Wissekerke daar deel van uit. Ook wijlen Wim den Toom heeft er nog veel werk voor verricht.

Brouwer is met name in de periode van de Tweede Wereldoorlog geïnteresseerd. In 1942 werden twee boerderijtjes aan het begin van de dorpskom zwaar beschadigd door beschietingen. Hij zocht én vond wat de kosten van het herstel van de twee boerderijen waren. Hij vond de informatie in correspondentie van het gemeentebestuur van 's-Heer Arendskerke.

Bij de gemeentelijke herindeling van 1816 werd Wissekerke bij het aangrenzende en grotere 's-Heer Hendrikskinderen gevoegd. Samen gingen ze bij de volgende herindeling, in 1857, in 's-Heer Arendskerke op en in 1970 in de gemeente Goes. (Een deel van 's-Heer Arendskerke kwam toen overigens bij de gemeente Borsele.)

Cor Brouwer in de studiezaal

Brief van de 'Algemeen gemachtigde voor den wederopbouw en voor de bouwnijverheid' uit 's-Gravenhage aan de burgemeester van 's-Heer Arendskerke d.d. 9 juni 1942 met het definitieve financieringsvoorstel voor de pand(en) 's-Heer Hendrikskinderen C 13.

1216

Gevierd wordt dat het dorp 800 jaar bestaat, maar in feite gaat het om de oudste vermelding van de parochie. De parochie wordt (samen met die van Goes en Kloetinge) genoemd door paus Innocentius de Derde in een decreet van 5 februari 1216, waarin de ambachtsheer het recht krijgt op tienden, een bepaalde belasting. Het dorp, of een nederzetting, was er dus al langer.

Open Monumentendag 2016 is op zaterdag 10 september.

Dit interview werd afgenomen in 2016.