Dagboekje soldaat Krieger tijdens Russische veldtocht Napoleon - A. Veltman

A. Veltman uit Enschede was op bezoek om een dagboekje te raadplegen van de militair Krieger, die in Russische krijgsgevangenschap raakte tijdens de veldtocht van Napoleon naar Rusland in 1812.

Veltman onderzoekt persoonlijke getuigenissen van soldaten die deelnamen aan deze veldtocht.

Veltman in de studiezaal

Het dagboekje van Krieger uit de handschriftenverzameling van het Gemeentearchief.

De aanleiding voor zijn onderzoek was dat hij ooit, in 1982, hoorde dat een meisje wilde afstuderen op het onderwerp 'krijgsgevangenschap in Wologda (Rusland)', en dat hij toen gedacht had dat dat voor haar veel te moeilijk was. De hoeveelheid door te vorsen bronnen is enorm groot en veel materiaal bevindt zich bovendien buiten het Nationaal Archief en is niet een-twee-drie in getranscribeerde vorm op te vragen. Min of meer om dat te 'bewijzen' en omdat het onderwerp hem niet meer losliet, ging hij zelf op onderzoek uit.

Tegenstrijdig

En moeilijk is het inderdaad. Het is lang geleden en er is een veelheid aan gegevens. Bovendien is het verwarrend dat de literatuur allerlei tegenstrijdigheden laat zien, misschien doordat chauvinistische doelen een rol spelen. Hij noemt auteurs E.J. Brabazon, A.W. Nordhof, H.E. LLoyd en J. Murken. Bijvoorbeeld, over de essentiële vraag wie nou aan wie de oorlog verklaarde, spreken de diverse schrijvers elkaar tegen.

Al zeer veel notities heeft Veltman, de literatuur napluizend, over het onderwerp gemaakt. Hij hoopt dat de egodocumenten hem verder brengen, maar hij denkt niet dat hij de vraag ooit zal kunnen beantwoorden.

Opengeslagen dagboekje

Transcriptie van het dagboekje van Krieger door A. Veltman.

Wologda

Wologda, een stad aan de Wolga, was een plek waar veel krijgsgevangenen naar toe gebracht werden, zo ook Krieger. Hieronder een willekeurig fragment waarin Krieger Wologda noemt.

Transcriptie van het dagboekje

21 juni 1813.

Hobby

Veltman transcribeert het gehele boekje van Krieger en stelt de teksten ter beschikking van het Gemeentearchief. Gaat hij zelf een nieuw boek toevoegen aan de grote verzameling die er al is over Napoleon? Nee, hij doet dit puur voor zichzelf, het is een uit de hand gelopen hobby, zo zegt hij zelf. De ene vraag roept de andere op, en voert hem naar archieven in het hele land en bijvoorbeeld ook Duitsland.

Over het dagboekje van Krieger stond in de PZC van 23 januari 2002 een artikel van archiefmedewerker Frank de Klerk. U kunt dit in onze studiezaal raadplegen.

Dit interview is afgenomen in 2015.

Transcriptie detail