Eerste bewegwijzeringsborden ANWB in Goes

In 1892 was de ANWB begonnen met het plaatsen van borden in het land. In december 1913, plaatste de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond (A.N.W.B.) in Goes de eerste bewegwijzeringsborden in de stad. Dit werd aangekondigd in de Goessche Courant van 2 december 1913.

De borden in Goes werden geplaatst voor het station, bij de Ganzepoortbrug, op de Beestenmarkt en in de ’s-Heer Hendrikskinderenstraat.

Weg die opengebroken is met een wegwijzer ernaast
Nog net te zien: een bewegwijzeringsbord in de L.P. van der Spiegelstraat in 1928, waar op dat moment aan de riolering gewerkt wordt.

De Stationsweg in 1915 (tegenwoordig Frans den Hollanderlaan). Prentbriefkaart uitgave J.H. Schaefer's Platino, Amsterdam

Prentbriefkaart van weg die leidt naar het station met huizen aan beide zijden

Ganzepoortbrug of Stenen Brug in 1910. Prentbriefkaart uitgave F. Sandijck

Brug

De Beestenmarkt in 1920, prentbriefkaart 

Plein met huizen rondom

Deze lokaties waren indertijd knooppunten in het interlokale verkeer. Er was noch een rijksweg A58, noch een doorgaande weg door de stad.

Het verkeer uit oostelijke richting moest een moeizame route volgen: als men uit Kloetinge kwam dan ging men via Lewestraat – Buys Ballotstraat – Kloetingschweg – Voorstad alvorens men in de Ganzestad belandde.

Huizen link met mensen op de straat
De 's-Heer Hendrikskinderenstraat omstreeks 1915

De 's-Heer Hendrikskinderendijk in 1910, prentbriefkaart

Landweg met bomen erlangs

Wie vanuit de westelijke richting kwam, naderde de stad via de ’s-Heer Hendrikskinderendijk en ’s-Heer Hendrikskinderenstraat of via de Nieuwstraat en Beestenmarkt.

Tussen al dat verkeer zijn er toen ook mensen geweest die de weg niet wisten en heel blij zullen zijn geweest met de ANWB-borden. Frappant is dat de zich nog wielrijdersbond noemende ANWB toen al het accent van fiets naar auto had verschoven: de borden werden hoofdzakelijk geplaatst voor het automobielverkeer.

Straat met huizen aan beide zijden, en mensen die stilstaan of rondlopen
De Nieuwstraat in 1910