Geschiedenis Goese Polder - Frits de Kaart

Frits de Kaart was bij het Gemeentearchief om het archief van de Algemene Begraafplaats in Goes te raadplegen. Hij werkt aan een artikel over de begraafplaats voor de Spuije, een uitgave van Heemkundige Kring De Bevelanden.

Frits de Kaart, oud-raadslid PvdA, is de laatste tijd vooral bekend als initiator en moderator van Rondje Goes, de populaire Facebook-community waar oude foto's van Goes getoond en besproken worden. Daarnaast is hij bewoner van de Goese Polder en in die hoedanigheid schrijft hij regelmatig in het wijkblad, de Torenflits, over de geschiedenis van de Goese Polder.

In de Goese Polder woonden de eerste 'Goesenaren'

Voor de Torenflits behandelde hij eerst de herkomst van de straatnamen in de wijk en toen hij daarmee klaar was, ging hij zich nader verdiepen in de geschiedenis van het gebied. "Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, want het is een nieuwbouwwijk, maar De Goese Polder heeft best een rijke geschiedenis. De eerste bewoners van Goes waren feitelijk de eerste mensen die zich hier na de inpoldering omstreeks het jaar 900 vestigden!"

Zo passeerden verschillende onderwerpen uit de geschiedenis van de polder de revue en vanaf het januarinummer 2013 kregen ze een vorm in de Torenflits. Bekijk de Torenflits. Over de straatnamen van de Goese Polder heeft hij een boekje gemaakt. Dit is te vinden op de site van het Gemeentearchief, zie onderaan deze pagina.

Tijdens zijn onderzoekingen vond hij over de begraafplaats zoveel materiaal, dat hij er een apart artikel aan ging wijden. Voor 'de Spuije' dus. De inwoners van de Goese Polder zullen nog even geduld moeten hebben, want in de Torenflits behandelt hij de geschiedenis chronologisch en is hij pas bij het jaar 1600.

Algemene Begraafplaats

Hoe pakt hij het onderzoek naar de begraafplaats aan? Hij is begonnen met zoeken op www.krantenbankzeeland.nl. Daar vond hij gegevens als een wet uit 1829, die voorschreef dat doden voortaan buiten de stad begraven moesten worden. En over de Joodse begraafplaats. Die is er van het begin af aan geweest en wordt nog steeds gebruikt.

Vervolgens is hij systematisch de inventarissen van het Gemeentearchief gaan doorspitten. Daar had hij er een heel stel van thuis liggen, nog uit de periode dat hij raadslid was.

Allerlei interessante dingen kwam hij tegen. Dat Frans den Hollander er begraven ligt, en dominee Buddingh. Allerlei anekdotes, over mensen die niet verzekerd waren en hoe dat dan opgelost werd. Hij vond dat er in 1940 op 16 mei zeven oorlogsslachtoffers begraven werden, vijf burgers en twee militairen. Van de watersnoodramp vierentwintig doden.

Ook in de raadsbesluiten, hem welbekend, was er informatie over de begraafplaats te vinden, de uitbreidingen met name. De ingang was vroeger aan de Zaagmolenstraat. Waar dat was, kun je vanaf de Ringbaan nog zien aan de bomen. En binnen is er nog een hek dat geen dienst meer doet. Vanaf 1969 was de ingang aan de Cornelisweg en sinds 1992 op de huidige plek aan het Geldeloozepad.

Frits de Kaart zit aan een tafel in de studiezaal met een stapel papier voor zich

Het artikel over de begraafplaats zal in een van de komende nummers van "de Spuije" verschijnen, de werktitel is 'Begraven buiten de stadswallen'.

Dit interview is afgenomen in 2013.