Kunstwerk spooronderdoorgang en Ouroboros - George Schade

Beeldend kunstenaar George Schade, die uitgekozen werd om het kunstwerk voor de spooronderdoorgang bij de Van Hertumweg te maken, was op bezoek om onderzoek te doen naar een oud in Goes gebruikt symbool, Ouroboros, ofwel de zich in de staart bijtende slang, het symbool voor oneindigheid.

Drie keer Ouroboros in Goes

Het was hem opgevallen dat het symbool in veel Nederlandse steden helemaal niet voorkomt, maar in Goes wel en zelfs op meerdere plaatsen. Heel prominent is het te vinden op het achttiende-eeuwse plafond van de Trouwzaal in het oude Stadhuis op de Grote Markt.

George Schade in de studiezaal

Detail plafond Stadhuis Grote Markt, foto Gemeentearchief jaren zestig.

Hek

Ook op het hek van de begraafplaats in de Zuidvlietstraat duikt de slang op.

Plafond van de trouwzaal/vierschaar in het Stadhuis, er gangen 2 lampen en daar tussen zit het ouroborous-symbool.

Hek van de r.k. Begraafplaats aan de Zuidvlietstraat met Ouroboros.

En dan is er nog een derde geweest. In de collectie van het Gemeentearchief bevindt zich het ontwerp voor het hek van de Algemene Begraafplaats (Geldeloozepad). Vroeger was de hoofdingang aan de Zaagmolenstraat, voordat de Ringbaan aangelegd werd.

Ouroboros en twee zeisen op het hek van de begraafplaats

Bovenste tekening: ontwerp hek Algemene Begraafplaats, L.P. Lannée de Betrancourt 1845

Je kunt vandaag de dag als je goed oplet nog zien waar dat hek ongeveer gestaan heeft. In de groenstrook tussen de Ringbaan en de Zaagmolenstraat staan twee grote oude bomen, die de ingang vroeger markeerden.

Misschien zijn er nog wel meer plaatsen waar de slang in Goes te vinden is of was, maar daarover is ons verder niets bekend.

Kunstwerk

Het symbool Ouroboros intrigeert George Schade al heel lang. Het speelt een rol in zijn leven (hij draagt een ring met Ouroboros) en in zijn werk. Ook in zijn kunstwerk voor de spoortunnel zal het opduiken. Het ontwerp voor dit kunstwerk zal binnenkort gepresenteerd worden.

Literatuur

Schade zoekt nu naar achtergronden van Ouroboros in Goes. Over de decoratie van het plafond van de Trouwzaal (de vroegere Vierschaar) in het Stadhuis, is in de bibliotheek van het Gemeentearchief wel wat te vinden natuurlijk.

Ontwerptekening

Het Stadhuis te Goes, Meta A. Prins-Schimmel, Werken uitgegeven door het Zeeuws Koninklijk Genootschap de Wetenschappen, deel 5, Middelburg 1988

Voorblad "Het stadhuis te Goes" met afbeelding van het stadhuis

De ideologie van een stadsregering, Het 18e-eeuwse allegorische decoratieprogramma van het Goese Stadhuis, Heemkundige Kring De Bevelanden, Bulletin KNOB 1984

Ethisch en esthetisch

In de inleiding van het hierboven getoonde boekje staat: "Tussen 1771 en 1774 onderging het gotische stadhuis van Goes een omvangrijke face-lift. Gevel en interieur werden aangepast aan de toenmalige eisen van functionaliteit en opgeluisterd met een rococo-versiering. De vierschaar viel bij deze operatie de rijkste aankleding te beurt. Het allegorisch decoratieprogramma ervan met grisailles en stucwerk gaf de Goese magistraat een ethisch en esthetisch steuntje in de rug."

Dit wijst een richting aan waarin we het antwoord kunnen zoeken op de vraag waarom Ouroboros in Goes opduikt.

Dit interview is afgenomen in 2018.

Voorblad "De ideologie van een stadsregering"