Lezing toverij en bijgeloof voor PKN Kloetinge

Iedere eerste maandag van de maand organiseert de Protestantse Gemeente Kloetinge in de Geerteskerk een zogenaamde ‘inloopochtend’. Op 4 juni kwam Frank de Klerk van het Gemeentearchief op uitnodiging langs om voor de derde keer een lezing te verzorgen. ​Ongeveer 25 personen woonden de bijeenkomst bij.

Hekserij

Na bijzonderheden uit de geschiedenis van de hervormde gemeente (2016) en ‘De Tresoor van Jacob Jansz. Poortvliet’ (2017) stond nu een verhaal over toverij en bijgeloof op de Bevelanden op het programma.

Na een algemeen overzicht besprak Frank de Klerk de wonderlijke gebeurtenissen in Baarland rond 1650-1660, die minutieus door de toenmalige dominee zijn beschreven.

Juni 2018

Het begin van de lidmatenlijst van Baarland
Het begin van de lidmatenlijst van Baarland, ca. 1660, met bovenaan de dominee Waleus en zijn vrouw, en op regel 9 Hester Jacobs, een vrouw die van hekserij werd verdacht. GA. Borsele, archief hervormde kerk Baarland, inv.nr. 1.