Opening nieuw stationsgebouw 1982

Op vrijdag 19 november 1982 vond de officiële opening plaats van het nieuwe stationsgebouw. In het complex werd ook een postkantoor geopend en waren op de bovenverdieping kantoorruimten gerealiseerd. Ook een stationsrestauratie met snackbar ontbrak niet.

Het oude station werd in het voorjaar van 1980 gesloopt en tijdens de bouwactiviteiten vond kaartverkoop plaats vanuit een oude (goederen)loods aan de zijde Lijnbaan. De bouw vorderde snel en zo brak de 19e november 1982 aan.

Bij de opening onthulde de toenmalige burgemeester van Goes, mr. W. Blanken, een locomotief uit de 1600-serie (voor de nummerliefhebbers de 1612) die de naam Goes kreeg. In die tijd werden de locs uit deze serie genoemd naar een Intercity-plaats.

Lees het artikel "Locomotief genoemd naar Goes" in de PZC van 20 november 1982 hier.

Was het stationsgebouw klaar, dit kon zeker nog niet gezegd worden van de directe omgeving. Het Stationsplein kon pas enkele jaren later defintief worden afgewerkt, nadat de Piet Heinstraat verlengd werd en werd aangesloten op de verbrede Wulfaertstraat. Het benzinestation aan Stationsplein maakte na 1990 plaats voor het nieuwe Belastingkantoor.

In 1983 werd aan de zijde Lijnbaan het nieuwe busstation in gebruik genomen, ter vervanging van de haltes aan de Westwal. Tegelijkertijd onderging Hotel Terminus een grondige renovatie en kwam er naast het hotel een nieuwe verbinding met Piet Heinstraat en Lijnbaan tot stand.

In de loop der jaren verdwenen weer het postkantoor en de restauratie/snackbar. 30 jaar later heeft men kunnen vernemen dat het loket dicht zou gaan.

Ondanks dit alles bleef Goes de Intercity-status behouden en rijden er elk uur twee Intercity's tussen Vlissingen - Amsterdam. Ook rijdt er sinds 2021 een sprinter die tussen Vlissingen en Roosendaal als stoptrein rijdt.

Foto van een NS trein op het nieuwe station van Goes in 1982
1982