Vrije Stemmen uit de Ganzestad

Het eerste legale nummer van “Vrije Stemmen uit de Ganzestad”

Na vier bange jaren onder de Duitse bezetter was het eindelijk dan zo ver: Goes werd op 29 oktober 1944 bevrijd. De bevrijding betekende ook dat er weer persvrijheid en geen Duitse censuur meer was. Zo verscheen op 3 november het eerste nummer van “Vrije Stemmen uit de Ganzestad”. De krant bestond al als illegaal orgaan.

Krantbericht met de kop "Goes bevrijd, ons laatste nummer"

Legaal

Gebrek aan papier, drukinkt enzovoort konden niet tegenhouden dat het blad als dagelijkse krant ging verschijnen, onder leiding van redacteur R. Zuidema. Als legale krant was het blad meteen zeer succesvol. Mogelijk speelde daarbij een rol dat de PZC een verschijningsverbod kreeg tot 3 april 1945.

Krantbericht
Vrije Stemmen uit de Ganzestad 30 oktober 1944: "Goes bevrijd, Ons laatste nummer". Wilt u de tekst lezen, klik dan hier.

De redactie opereerde vanuit een pand aan de Lange Kerkstraat 40 en verhuisde later naar de Beestenmarkt 2.

"Vrije Stemmen uit de Ganzestad" krant pagina

De Lange Kerkstraat in de dertiger jaren, gezien in de richting van de Klokstraat. Nummer 40 bevindt zich links ongeveer bij de klok.

Straat met voetgangers en fietsende mensen

Dagblad voor Zeeland

Met ingang van 30 januari 1945 werd het redacteurschap overgedragen door R. Zuidema aan J. Koekebakker.

Mensen verzamelen zich op een marktplein met een kraampje, één vrouw loopt net weg
De Beestenmarkt in september 1944 met drinkwatervoorziening verzorgd door de gemeente. Collectie Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. Het grote witte pand linksachter is het hoekpand waar de redactie gevestigd was.

Niet lang daarna, op 20 februari, onderging de krant een naamsverandering: voortaan ging deze als “Vrije Stemmen, Dagblad voor Zeeland” door het leven.

Einde na twee jaar

Onder andere door het gebrek aan goede faciliteiten moest de directie besluiten de krant op te heffen. Op zaterdag 9 november 1946 verscheen het laatste nummer.

Krantbericht over de overname
Vrije Stemmen uit de Ganzestad 30 januari 1945

De abonnees ontvingen met ingang van maandag 11 november voortaan de Provinciale Zeeuwsche Courant.

Bron: www.krantenbankzeeland.nl

Krantbericht waarin staat dat Vrije Stemmen wordt samengevoegd met de PZC