Zorgvliet Ellewoutsdijk - Anna van Suchtelen

Beeldend kunstenaar Anna van Suchtelen was op bezoek om het materiaal van het huis Zorgvliet in Ellewoutsdijk in te zien, dat bij het Gemeentearchief in bewaring is gegeven. De zussen Matthia en Annette Cox, beheersters van de verzameling, en achternichten van Anna, assisteerden haar.

V.l.n.r. Anna van Suchtelen, Annette Cox, archiefmedewerker Frank de Klerk en Matthia Cox

Een kleine familiereünie bij het Gemeentearchief

In de archiefbewaarplaats wordt een boek getoond

Zorgvliet in 1925

Overtuin

Zorgvliet wordt al generaties lang bewoond door de familie Van Hattum. J.C. van Hattum, die fortuin had gemaakt bij de aanleg van het Panama-kanaal en in 1881 ambachtsheer werd, bouwde het voormalige doktershuis in dezelfde tijd uit tot een groot buiten. In de oorlog werd het verwoest.

Zorgvliet. Buiten het hek rondom het gebouw staat een groepje mensen geposeerd voor de foto

Zorgvliet in 1944

Na de oorlog werden er op het verwoeste terrein twee nieuwe huizen gebouwd: een op de plek van het voormalige huis, en een ander aan de overkant van de weg, op de plek van de voormalige overtuin. Matthia en Annette Cox stammen af van familie die in het huis op Zorgvliets resten woonde, Anna van Suchtelen van die van het huis in de overtuin. De opa van Anna en de oom van Matthia en Annette, volle neven, waren toentertijd de eigenaren.

Enorm

Het gaat om een enorme verzameling foto's, prenten en filmbanden. Een van de Van Hattums was een enthousiast foto- en filmamateur.

Zorgvliet volledig in puin

De verzameling

Ook zit er bijvoorbeeld een inventarisatie bij van de kunstcollectie van Zorgvliet.

Twee karren vol archiefdozen

Voor het drietal was het een feest van herkenning om de verzameling weer eens in te zien. Allerlei herinneringen kwamen boven bij het zien van de prenten. Oja, die hing bij oma in de kamer, was het dan.

3 vrouwen bladeren door een groot boek met foto's

Een van de prenten uit de collectie

Glasnegatieven

In de verzameling bevindt zich ook een groot aantal glasnegatieven. Deze konden ze gemakkelijk bekijken, want het Gemeentearchief heeft ze onlangs laten digitaliseren.

Foto van print in boek

De gedigitaliseerde glasnegatieven

Voor de zussen Cox was het bezoek tevens een gelegenheid om de staat van de bruikleen te bekijken. Anna van Suchtelen gebruikt het materiaal voor een boek dat zij schrijft en dat volgend jaar zal verschijnen bij Uitgeverij Cossee.

Dit interview is afgenomen in 2015.

3 vrouwen kijken op een scherm naar een foto