1970: Een nieuwe gemeente Goes.

tot
Stadskantoor Goes

1970 Een nieuwe Gemeente Goes
Vijf gemeenten aan de vooravond van de herindeling

Een blik op 1970, het jaar van de gemeentelijke herindeling waarin de huidige gemeente Goes ontstond. De voormalige gemeenten Kattendijke, Kloetinge, ’s-Heer Arendskerke en Wolphaartsdijk hielden op te bestaan en vielen voortaan onder de gemeente Goes. De expositie geeft een beeld van hoe de vijf voormalige gemeenten eruit zagen aan de vooravond van de herindeling.

Herindeling 1970

Hoe liepen de oude gemeentegrenzen? Door wie werden de vijf gemeenten destijds bestuurd? Welke kwesties speelden er? Wilden de andere gemeenten wel opgaan in de gemeente Goes? Wat gebeurde er op archeologisch gebied? Hoe was het straatbeeld in die tijd en hoe zagen we er zelf uit? Documenten, foto’s, filmbeelden en archeologische vondsten vertellen het verhaal.

Informatiepaneel uit de expositie. (Alle informatiepanelen uit de tentoonstelling kunt u onderaan de pagina downloaden.)

Informatiepaneel 'Gemeente Goes 1970'

Door vreemde ogen, foto's Howard Schenkel

Een bijzonder onderdeel van de tentoonstelling zijn de foto’s die de Amerikaanse scholier Howard Schenkel in Goes maakte in het schooljaar 1967-1968, toen hij in het kader van een uitwisselingsproject ingeschreven stond als leerling aan het Goese Lyceum. Goes door de ogen van een buitenstaander.

Onderaan de pagina kunt u de foto's van Howard Schenkel uit de expositie bekijken.

Straatorgel in de Lange Kerkstraat, foto Howard Schenkel.

Howard Schenkel's foto van een straatorgel

Hoe zag jíj eruit rond 1970?

In de expositie laten we ook zien hoe we er zelf uit zagen eind jaren zestig. Het Gemeentearchief kreeg leuke foto's binnen op de oproep 'Hoe zag jíj eruit rond 1970?'. Deze zijn ook te zien.

Wethouder André van der Reest tijdens de opening van de expositie op 30 september 2020 bij een foto van zichzelf uit 1970.

Film van Goes en de dorpen in de jaren zestig

Compilatie van fragmenten van de film Een haven voor Goes (Klaas B. Nanning in opdracht van Grontmij/Sweco) en films over Wolphaartsdijk, Kattendijke, ’s-Heer Arendskerke en Kloetinge (Johan Adolfs). Duur: ca. 25 min. Montage Sjef van Hese. Bekijk hier de compilatie.

Sjef van Hese bij de film Goes en de dorpen in de jaren zestig.

Archeologie

Op archeologisch gebied was er in Nederland heel veel te doen rond 1970. Niet alleen in Drenthe, waar een vondst van prehistorische vuistbijlen landelijk veel stof deed opwaaien, ook omdat de echtheid betwijfeld werd. Dichter bij huis, in Serooskerke op Walcheren, was er de vondst van een grote schat aan gouden munten. En ook in Goes haalden we het nieuws met een muntenschat, zilver weliswaar, maar zeer belangrijk. Verder graftombes in de Geerteskerk, sporen van een kasteelberg in Abbekinderen, resten van de middeleeuwse kerk van Oud-Sabbinge, sporen van een klokkentoren aan de Ostendestraat in Goes, om zo maar een paar belangwekkende vondsten te noemen. In de vitrines wordt een aantal mooie vondsten getoond uit de jaren zeventig.

De expositie is een samenwerking van Gemeentearchief Goes, de gemeentelijke afdelingen Facilitaire Zaken en Vergunningen en Handhaving en de regioarcheoloog.

Filmpje over de expositie

De expositie vond plaats van 1 oktober t/m 9 november 2020. Over de expositie is een filmpje beschikbaar, waarin archivaris Frank de Klerk een rondleiding langs de expositie geeft.

Bekijk hier het filmpje