75 jaar vrijheid - Slag om de Schelde

tot
Stadskantoor Goes

Het Gemeentearchief hield in het Stadskantoor van 4 oktober t/m 28 november 2019 de tentoonstelling '75 Jaar vrijheid en Slag om de Schelde', over de Tweede Wereldoorlog op de Bevelanden en in het bijzonder de Slag om de Schelde, die de bevrijding van Zeeland en Nederland inluidde.

Het Gemeentearchief hield in het Stadskantoor van 4 oktober t/m 28 november 2019 de tentoonstelling '75 Jaar vrijheid en Slag om de Schelde', over de Tweede Wereldoorlog op de Bevelanden en in het bijzonder de Slag om de Schelde, die de bevrijding van Zeeland en Nederland inluidde.

De expositie liet zien hoe het leven op de Bevelanden tijdens de Tweede Wereldoorlog was en hoe in het najaar van 1944 de bevrijding van Zeeland verliep. Documenten, foto's, fragmenten van dagboeken en archeologische vondsten vertelden het verhaal.

Blijheid om de bevrijding, Grote Markt Goes oktober 1944, foto Jo Vissers (ingekleurd)

Ingekleurde foto van de bevrijding in 1945

De expositie was een samenwerking van het Gemeentearchief Goes, de gemeentelijke afdelingen Facilitaire Zaken en Vergunningen & Handhaving en de archeoloog voor de regio Oosterschelde.

De expositie was deels gebaseerd op de expositie 'De oorlog in stukken. Tweede Wereldoorlog op de Bevelanden 1940 - 1945', die het Gemeentearchief bij de herdenking in 2009 organiseerde, aangevuld met nadere informatie over de bevrijding en de Slag om de Schelde. Vele Bevelandse basisscholen hebben gebruik gemaakt van de lesbrief van de expositie uit 2009 en bezochten de tentoonstelling. De lesbrief en de informatiepanelen uit 2009, evenals de in 2019 toegevoegde informatiepanelen, zijn te downloaden onderaan deze pagina.

Hieronder enige van de getoonde archeologische vondsten.

Batterijhouder

Foto van een batterijhouder uit de Tweede Wereldoorlog