Dirk Kolff wint Zeeuwse Boekenprijs 2022

Dirk Kolff heeft op 1 november de Zeeuwse Boekenprijs gewonnen met zijn boek, “Frans Naerebout (1748-1818) en het Vlissingen van zijn tijd: Loods en burger van een stad in verval.” Voor zijn onderzoek bracht hij in 2018 een bezoek aan het Gemeentearchief.

Dirk Kolff werd op 1 november uitgeroepen tot de winnaar van de Zeeuwse Boekenprijs 2022. Zijn boek, “Frans Naerebout (1748-1818) en het Vlissingen van zijn tijd: Loods en burger van een stad in verval” focust op Vlissingen en de—in die tijd zeer bekende—familie Naerebout. De Franse bezetting en het consequente verval van de stad Vlissingen komen uitvoerig aan bod.

Hij laat Vlissingen zien door de ogen van Frans Naerebout. Hij wil op een laag niveau inzoomen, de samenleving tot leven brengen, de wereld van loodsen, vissers, schepen en de rede van Vlissingen. Zijn boek gaat over het grootste deel van de Bataafs-Franse tijd in Vlissingen, van 1795 totdat in februari 1808 de stad door de Franse keizer Napoleon werd ingelijfd en Frans Naerebout kort daarna naar Goes vertrok.

Cover boek "Frans Naerebout (1748-1818) en het Vlissingen van zijn tijd: Loods en burger van een stad in verval"
De cover Kolff’s boek, “Frans Naerebout (1748-1818) en het Vlissingen van zijn tijd: Loods en burger van een stad in verval.”

Goese jaren van

Frans Naerebout vertrekt in 1807 van Vlissingen naar Goes, waar hij eerst lichtwachter aan de Oosterschelde wordt en later de rol van haven- en sasmeester van het Goese Sas vervult. Naerebout overlijdt in 1818 en wordt op 3 september van dat jaar begraven in de Grote of Maria Magdalenakerk.

In 2018 deed Kolff onderzoek naar de Goese jaren van Naerebout in het Gemeentearchief. Hier kunt u erover teruglezen.

Dirk Kolff bladert door oud boek aan tafel in de studiezaal
Dirk Kolff doet onderzoek in de studiezaal van het Gemeentearchief.