Fotoportretten - Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten

In het voorjaar van 2015 startte Merel Verspuij een fotoproject waarbij ze medewerkers van de gemeente Goes portretteerde. Het project resulteerde in een expositie in het Stadskantoor van Goes. Bekijk hieronder de tekst waarmee zij gegadigden wierf.

Dubbelportretten ambtenaren

Waar zal de meerderheid aan denken als ze het woord ‘ambtenaren’ horen? Je hebt natuurlijk vele soorten ambtenaren, maar hoe ben je dit ooit geworden?

Doordat ik van dichtbij een jonge man zag veranderen van student naar ambtenaar vind ik deze groei en verandering interessant. Op zijn werk liep hij in nette kleding, donkere jeans, blouse en glimmende schoenen. Terwijl hij thuis nog liep in een broek van Overzeas en een band t-shirt droeg. Dit verschil en die manier van aanpassen wil ik vastleggen. Hoe één persoon twee verschillende kanten kan hebben. Netjes omdat dit verwacht wordt voor de baan en thuis in comfy kleding en het laat je persoonlijkheid zien die je altijd al had.

Voor de gemeente Goes wil ik tweeluiken maken van ambtenaren bestaande uit deze twee verschillende kanten van een persoon. Met portretten aanwezig op het kantoor en een portret in de thuisomgeving. Ik zal hierbij ensceneren, maar niet provoceren. Ik wil een mooie versie van de realiteit laten zien.

Hiermee wil ik vragen of u hieraan wilt meewerken? Herkent u zichzelf in het bovenstaande en lijkt het u interessant om dit door mij te laten vastleggen? Dan hoor ik dit graag. Momenten van fotograferen zal ik netjes van te voren afspreken en u kunt ook uw grenzen aangeven. Ik vraag namelijk van u om niet alleen op kantoor aanwezig te mogen zijn, maar ook in uw thuissituatie.

De beelden zullen geëxposeerd worden op de gemeente zelf en zal ik, met uw toestemming, gebruiken in mijn portfolio. De gemeente Goes heeft met mij een contract waarbij we alles hebben vastgelegd.

Waarom ik dit met de gemeente Goes wil uitvoeren? Ik ben sinds mijn tweede tot mijn twintigste levensjaar in Goes opgegroeid. Nu ik in Den Haag studeer, wil ik graag weer terug naar de gemeente waar ik alles ken sinds jonge leeftijd.

Maar wie ben ik nu eigenlijk? Ik ben Merel Verspuij, fijn om met u kennis te maken. Ik ben studente fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en zit hier in mijn laatste jaar. Ik ben een fotografe die altijd al geïnteresseerd is geweest in de mens en al diens facetten. Waarom doet iemand zoals die doet, hoe werkt de mens, wat werkt er soms niet etc. Mijn werkwijze is vaak om te observeren en aan de hand daarvan beelden te maken die er realistisch uitzien, maar geënsceneerd zijn. Hierdoor kan ik het beeld mooier maken voor de kijker en spelen met degene die ik fotografeer. Ik houd niet van perfect, als een haar net verkeerd zit is dit voor mij de echte realiteit die weer terugkomt in mijn geënsceneerde realiteit. Wellicht is deze tekst niet voldoende voor u om een duidelijk beeld over mij te krijgen, u kunt dan kijken op mijn online portfolio die beschikbaar is via www.lerem.nl

Dubbelportretten ambtenaren