Pamfletten Jacob Campo Weyerman - Universiteit Leiden

Een pamflet uit 1710 in de collectie vlugschriften van het Gemeentearchief trok de aandacht van de Leidse student Van der Have. Het wordt toegeschreven aan Jacob Campo Weyerman, een berucht satiricus uit de achttiende eeuw. Hij vermoedt dat meer anonieme pamfletten in de Goese collectie van zijn hand zijn.

In de collectie van het Gemeentearchief bevindt zich een grote verzameling pamfletten. Dit zijn honderden gedrukte vlugschriften uit de zeventiende en achttiende eeuw, die meestal actuele ontwikkelingen of problemen als onderwerp hebben. Soms is de politiek het onderwerp, of de kerk, of andere belangrijke zaken.

Van der Have
Van der Have in de studiezaal

Naar Campo Weyerman wordt al jarenlang onderzoek gedaan, en er is een stichting opgericht die zoveel mogelijk van zijn werk wil bestuderen.

Op de website van deze stichting is een biografie van Campo Weyerman te lezen, en zijn veel verwijzingen naar interessant materiaal uit de achttiende eeuw opgenomen.

Blijkbaar was het werk van Campo Weyerman ook in Goes niet onbekend. Wie weet heeft hij de stad ooit bezocht, wat nader onderzoek zou kunnen uitwijzen.

Dit stuk van Campo Weyerman komt uit portefeuille 57, nummer 1884.
Dit stuk van Campo Weyerman komt uit portefeuille 57, nummer 1884.