Profielwerkstuk 'De Franse Slag' - Calvijn College

Reinier de Kraker en Niels de Koster werken bij het Gemeentearchief aan een profielwerkstuk over de rol van de Fransen bij de gevechten in Kapelle in mei 1940.

De scholieren zitten in havo 5 van het Calvijn College en ze kozen ervoor om hun profielwerkstuk voor het vak geschiedenis te doen. De Tweede Wereldoorlog heeft hun interesse en daarbinnen sprak het onderwerp 'de Franse slag' ze aan.

Van groot naar klein

Kozen ze voor bepaalde thema's binnen dit onderwerp? Nee, het plan is om zoveel mogelijk feiten te verzamelen en zo volledig mogelijk te zijn. Zo beschrijven ze de slag eerst vanuit de Duitse, Nederlandse en Franse invalshoek. Vervolgens de gevechten in Brabant en Zeeland, daarna zoomen ze in op Walcheren en Zuid-Beveland en nog verder op Kapelle, Wemeldinge en Hansweert. Steeds kleiner dus.

Reinier de Kraker en Niels de Koster
Reinier de Kraker en Niels de Koster in de studiezaal

Interview

Tijdens een van hun bezoeken aan de studiezaal van het Gemeentearchief troffen ze toevallig de heer W. Lenshoek uit Kloetinge, die ze uit zijn eigen herinnering het een en ander kon vertellen over de gevechten bij Kapelle.

Reinier de Kraker en Niels de Koster met de heer W. Lenshoek
Reinier de Kraker en Niels de Koster en de heer W. Lenshoek