Gerestaureerd: de archieven van de Godshuizen en het Burgerlijk Armbestuur

De gemeente Goes heeft in 2021 de archieven van de Godshuizen en Burgerlijk Armbestuur in eigendom verkregen van Stichting Maatschappelijke Belangen. Een groot aantal van deze stukken zijn gerestaureerd, en nu ook digitaal toegankelijk gemaakt voor het publiek.

Kaart der eigendommen van het Burgerlijk Armbestuur en het Gasthuis te Goes in de gemeente Goes, ca. 1840.

De collectie

De schenking bevat een archief met divers materiaal dat van groot historisch belang is voor de gemeente Goes en het Gemeentearchief Goes. Wij vinden het belangrijk dat ons cultureel erfgoed bewaard blijft en toegankelijk is voor een breed publiek. Daarom zijn de kadastrale kaarten in 2021 gerestaureerd en gedigitaliseerd. O.a. het ‘Wezenregister’ en 79 kadastrale kaarten die hoofdzakelijk zijn gemaakt door landmeter L. Paardekooper rond het jaar 1840 zijn nu in ons archiefbeheersysteem Atlantis digitaal toegankelijk gemaakt.

Bijeenkomst voor genodigden

Om deze bijzondere schenking en de eigendomsoverdracht aan de gemeente Goes te vieren organiseren wij begin 2023 een bijeenkomst voor genodigden. Een aantal gerestaureerde kadastrale kaarten zullen die dag zowel fysiek als digitaal te bewonderen zijn. Er is een leuk programma samengesteld met muziek van zanger Tonnie Dieleman en de gelegenheid tot napraten met een hapje en drankje.

Kadastrale kaart ca. 1918