Archief 'Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder' geconserveerd en gedigitaliseerd

Het archief van de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder is gedigitaliseerd door het Zeeuws Archief, met aanvullingen van het Gemeentearchief Goes.

Het Zeeuws Archief heeft onlangs het archief van de Koninklijke Maatschap De Wilhelminapolder (KMWP) vanaf de oprichting in 1809 tot 1960 geconserveerd en gedigitaliseerd met behulp van Metamorfoze, het nationale programma voor het behoud van papieren erfgoed. Een grote klus waarvan het resultaat te bewonderen is op de website van het Zeeuws Archief.

Gemeentearchief Goes heeft hier een bijdrage aan kunnen leveren met onder andere stukken over meekrap bereiding, notulen van vergaderingen, rekeningen, toespraken, correspondentie en meer. De bijdrage van ons gemeentearchief is hier te zien.

Meekrap werd vanaf de middeleeuwen in Zeeland verbouwd. In meestoven werden de wortels van de plant verwerkt tot rode kleurstof. In de tweede helft van de 19e eeuw werd het gebruik van meekrap ingeruild voor een rode kleurstof op chemische basis, wat een stuk eenvoudiger te verkrijgen was. Klik hier voor meer informatie over meekrap in Zeeland.

Archivaris Frank de Klerk publiceerde vorig jaar een boek over het korte leven van Jan van den Bosch (1830-1850), zoon van de directeur van de KMWP, Iman van den Bosch. Klik hier voor meer informatie.

Meestoof de Zon aan het water bij de Albert Joachimikade
Meestoof ‘De Zon’ aan de Albert Joachimikade