Eerste Wereldoorlog - 2014 en 2015

tot
Stadskantoor Goes

In 2014 was het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Hoewel Nederland afzijdig bleef, had de oorlog ook hier gevolgen, ook op Zuid-Beveland. Over mobilisatie, Belgische vluchtelingen, voedselschaarste en bommen op Goes.

Foto van drie mannen, van wie twee soldaten en één man gekleed in Zuid-Bevelandse streekdracht.

De expositie omvatte o.a. foto's en documenten uit de collectie van het Gemeentearchief en materiaal dat binnengekomen is in reactie op oproepen. De presentatie van de expositie kunt u onderaan de pagina downloaden.

In vitrines waren daarnaast militaire objecten te zien zoals uniformen, helmen, tassen, medailles, diverse boekjes en kaarten. Deze ontvingen wij in bruikleen van de heren C. Brouwer ('s-Heer Hendrikskinderen) en J. de Jonge (Oorlogsmuseum Ossendrecht).

De panelen van de expositie zijn in oktober 2015 opnieuw getoond, tijdens een pop up-expositie in de Magdalenastraat. Toen werd tevens een gedenksteen voor de Belgische vluchtelingen onthuld bij het Soepuus op de Kleine Kade.

Mobilisatie, Belgische vluchtelingen en voedselschaarste

Ter gelegenheid van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog verzamelt het Gemeentearchief documenten en foto's van deze periode op de Bevelanden.

Hoewel Nederland afzijdig bleef, had de oorlog natuurlijk ook hier gevolgen.

Er was mobilisatie, dienstplichtige soldaten waren soms jaren van huis. Belgische vluchtelingen kwamen in grote aantallen de grens over en moesten opgevangen worden. Er ontstond voedselschaarste, levensmiddelen gingen op de bon.

Op Goes vielen een paar (verdwaalde?) (Engelse) bommen, waarbij een dode te betreuren viel. De Duitse kanonnen (Dikke Bertha!) waren tot op de Bevelanden te horen. Maar dat was natuurlijk allemaal niets vergeleken met de verschrikkingen die onze zuiderburen doormaakten

Database Belgische vluchtelingen

Sinds 8 oktober 2014 is een database online met gegevens over Belgische vluchtelingen in Zeeland. Dit is het resultaat van het project Belgische vluchtelingen in de Zeeuwse archieven 1914-1918. Relevante stukken met gegevens over opgevangen zuiderburen zijn opgespoord, gescand en ingevoerd. Behalve de gegevens zijn ook de scans van de stukken beschikbaar. De namen van meer dan 43.000 vluchtelingen uit België zijn te vinden via de websites www.zeeuwengezocht.nl en www.archieven.nl.

Eerste Wereldoorlog op Omroep Zeeland

Aan de uitzendingen van Omroep Zeeland over Zeeland tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft oud-gemeentearchivaris Allie Barth medewerking verleend.